-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lynk & Co:
Moderne, cool skandinavisk design? Glem det!
Er det allerede mer enn fire år siden vi var med og åpnet Polestars nye hovedkvarter på Torslanda utenfor Gøteborg? Hvitt, grått, coolt og skandinavisk stilig, slik vi senere så det i Polestar Space – og ikke minst i bildesignene. Nå er det designhovedkvarteret til fetteren, Lynk & Co som åpnes.
De to anleggene ligger et par kilometer fra hverandre. Polestar ute på Volvos fabrikkområde, Lynk & Co. I det flunkende nye Geely Campus, bygget på det gamle verftsområdet et steinkast fra Gøteborg sentrum – men på den andre siden av elven.
Motpoler
Om de er nærme i geografi, og i arv og gener – begge er nye merker født av kinesiske Geely – kunne de ikke vært lenger fra hverandre når det gjelder oppfatningen av hjemmekos.
Der Polestar legger opp til store oppslag i tyske eller japanske interiørblader som fremdeles dyrker ‘skandinavisk design’, slår Lynk & Co. den helt andre veieni.
Egentlig er de nødt. De har jo for lengst døpt seg selv bilbransjens «Rude Rebel» – rampete opprører. Slikt forplikter. Til de grader at sjefen, Alain Visser og hans team har vært nødt til å være annerledes da de deltok svært aktivt i å bestemme hvordan det hele skulle se ut.
Og skal man være slem, kan det kanskje her og der se ut som om noen har jobbet i Silicon Valley og ikke blitt helt ferdige med det ennå.
Kreativitet
Det er farger og møbler og avvik over det hele, som om oppskriften er ‘opprør inspirerer’ for dette skal jo være et sted for kreativitet og inspirasjon. Bla deg gjennom bildegalleriet nederst, så skjønner du hva vi mener.
Svære Smileyer, prikkete sofaer som fyker rett i øynene dine, store røde bord i møterommene. Det meste er brukte møbler, dels for bærekraftalibiet og dels for at det skal se ut som det for lengst er innkjørt.
Da de fikk opp betongveggene fikk håndverkerne beskjed om å etterlate alt de skrev på veggen, mål, vinkler, støttelinjer, raske beskjeder og huskelapper – så du går rundt der nå og kan lese hele historien om de veggene.
– Da vi skulle bestemme gulvet begynte entreprenøren virkelig å bli lei oss, forteller Visser. Samme hvilket forslag han kom med var det for lekkert. Det så altfor bra ut. Til sist fant vi et gammelt lager med et betonggulv som virkelig hadde fått juling. Det var akkurat det vi falt for. For håndverkerne var det helt galt. For oss var det så helt galt at det var helt riktig, forteller Visser som har tatt mål av seg ved å bli bilbransjens største disruptor.
Tenker nytt
– Jeg har jobbet hos GM, Ford og Volvo i 35 år og er sjokkert over at ingenting skjer, sier han i et intervju med CEO Magazine i fjor.
– Industrien kaller seg ekstremt innovativ, men jeg mener det simpelthen ikke er sant. Vi kan alle sammen bygge biler, designe biler, konstruere biler, vi setter dem sammen i våre store fabrikker og så sender vi dem til forhandlere som selger og vedlikeholder dem. Og den forretningsmodellen har eksistert i all evighet …
Selvfølgelig snakker han mobilitetsløsninger og fleksibelt eierskap og at han satser på den oppkoblede generasjonen.
Han har lang vei igjen, men hvis det nye hovedkvarteret er et eksempel på at han kan snu ting på hodet – selv om du selvfølgelig kan beskylde ham for at dette begynner å bli skikkelig trendy igjen – kan vi jo håpe at han snur andre ting på hodet og at tempoet snart øker.
De klarte nemlig ikke mer enn 26.500 biler i Europa i fjor (sammenlignet med Polestars 31.500) – som disruptor merkes vel ikke det så meget?